Rakas ruokapäiväkirja,

Jouluruoista imelletty perunalaatikko on ehdottomasti mun lemppari. Sen tekeminen tuntuu vaan olevan jotain tähtitiedettä. Kun kysyin jonain jouluna ohjetta isotädiltäni, niin sain ainoastaan epämääräisiä vastauksia, jonka jälkeen hän totesi laatikon teon olevan helppoa ja onnistuvan kyllä. Tällä hetkellä perunamuusi on ollut imeltymässä jo 4h eikä imeltymisestä ole mitään tietoa. Tällä kertaa minulla on ollut digitaalinen paistomittari käytössä ja olen pitänyt lämmön 50-57 asteen välissä. Jatkan imeltymisen odotusta. (19.12.2011 klo 17.08)

Perunamuusi on hieman ehkä löystynyt (saattaa olla toiveajattelua), mutta ei kuitenkaan imeltynyt. Enää se ei kuitenkaan maistu jauhoilta, niin kuin alussa, tai sitten olen vain tottunut makuun enkä maista sitä enää. Päätin lisätä muusin joukkoon maidon, voin, suolan ja SIIRAPIN. Siirappia ei kuulemma oikeaoppisesti laiteta, mutta sillä voi huijata. Nyt laatikko on uunissa 150 asteessa pari tuntia ja minä yritän kehittää itselleni siksi aikaa tekemistä. Voin vaikka miettiä, että missä meni vikaan tälläkin kertaa. (19.12.2011 klo 22.21)

Laitoin uunin pois päältä ja jätin laatikon uuniin odottamaan, että äippä nostaa sen herätessään jääkaappiin. Laatikko näyttää ruskealta ja tuoksuu hyvältä. (20.12.2011 klo 00.41)

Söin laatikkoa äsken ja se maistui mainiolta. Ensi kerralla en kuori perunoita ennen keittämistä ja kokeilen onnistuuko laatikko paremmin. Jos ei onnistu, niin huijaan heti 5h jälkeen ja kaadan sekaan jo silloin siirappia ettei minun tarvitse valvoa yhteen saakka yöllä ja odottaa laatikon kypsymistä. (20.12.2011 klo 14.03)

 

Käytin Kotilieden reseptiä tehdessäni laatikkoa.