Hyvää synttäriä minulle! Viikonloppuna juhlistettiin mun synttäreitä kavereiden voimin ja tein sitruunamarenkipiirakkaa. Viime vuonna Jani toi mulle Buenos Airesissa leipomosta sitruunamarenkileivoksen synttärilahjaksi, joten mun oli kunnioitettava "perinteitä" ja syötävä sitä tänäkin vuonna. Ohje on mukailtu Maku -lehden sivuilta. Se oli hyvää!!!! Aloitettiin myös grillikausi. :)


Sain äipältä söpöt paketit Harrod'silta!


Tapelta sain itsevalitsemani kukat - odottelen pääsiäistä ja lahjavuorta, kun menen Savonlinnaan.

Sitruunamarenkipiirakka (10:lle)
Pohja:
100g leivontamargariinia
2dl vehnäjauohoja
1rkl sokeria
ripaus suolaa
(1rkl vettä)

Täyte:
2 sitruunan mehu ja kuoren raaste
2dl sokeria
4dl vettä
4 keltuaista
3rkl perunajauhoja (alkuperäisessä ohjeessa oli 4, mutta siitä tuli mun mielestä liian liisteriä)
2rkl voita
sitruuna-/limemehua maun mukaan (täyte kaipasi lisää kirpeyttä)

Päällinen:
4 valkuaista
1,5dl sokeria

Pohja: Nypi jauhot ja kuivat aineet sekaisin ja lisää lopuksi vesi. (Minulla taikina oli niin hyvän tuntuista, että jätin veden lisäämättä.) Painele taikina piirakkavuokaan ja paista 15-20min 200 asteessa.

Täyte: Sekoita kaikki aineet sekaisin ja kuumenna kattilassa. Älä anna kiehua ja sekoittele täytettä koko ajan! Kaada täyte valmiin piirakkapohjan päälle.

Päällinen: Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja lisää sokeri siihen pienissä erissä koko ajan sekoittaen. Kaada päällinen täytteen päälle ja paista uunissa 175 asteessa kunnes marenki on kauniisti ruskettunut.

Arviointi: *****
Kannattaa syödä piirakka vasta seuraavana päivänä sillä silloin maut ovat tasaantuneet ja piirakka on taivaallista.