Jos karitsa on kaupassa -30%, niin sitä on tietenkin pakko ostaa. Sen jälkeen se laitetaan pakkaseen ja pohditaan 2kk, että mitä ihmettä siitä voisi valmistaa. Onneksi on olemassa google, joka auttaa. Tällä kertaa löysin Pirkan resepteistä mieluisimman. Täytynee kylläkin sanoa, että mun mielestä lammas on parhaimmillaan mausteisessa kastikkeessa - mieluiten intialaisessa kormassa.

Karitsaa ja Juureksia Uunissa (4:lle)
400g marinoitua karitsan paahtopaistia
öljyä paistamiseen

4 perunaa
3 porkkanaa
1 iso sipuli
1 pieni kukkakaali
1 bataatti

Kastike:
0,5dl öljyä
1rkl balsamiviinietikkaa
1rkl hunajaa
suolaa
mustapippuria

Ota paahtopaisti huoneen lämpöön tuntia ennen paistamista. Kuori ja pilko juurekset. Laita ne uunivuokaan ja kaada kastike joukkoon. Pyyhi marinadi pois paahtopaisteista ja paista pinta nopeasti ruskeaksi pannulla. Aseta lihat juuresten päälle ja kypsennä niitä 200 asteisessa uunissa 15-20min, jonka jälkeen ota lihat pois. Laita juurekset takaisin uuniin noin 20 minuutiksi ja kääri liha folion sisään vetäytymään.

Arviointi: ***
Uunijuurekset olivat herkullisia, mutta karitsa ei maistunut minulle. Tape piti siitä, joten ehkä mä olen vaan hieman huono karitsan syöjä. Paremmin se maistuu minulle mausteisen kastikkeen kanssa.