Olen viettänyt kesälomaa toukokuun puolesta välistä lähtien. On ollut niin kovin "kiireistä", etten ole ehtinyt täällä kirjoittelemaan. Toinen syy on se, että minulla odottaa kotikoneella ainakin 20 ruokavalokuvaa, joista pitäisi kirjoitella tänne. Se tuo pienen ahdistuksen, kun pitäisi alkaa miettiä mitä siihen huhtikuussa tekemääni piirakkaan laitoinkaan. Nyt olen tämän viikon turvassa Järvenpäässä ja voin ilman tunnontuskia kirjoittaa tänne ohjeita mitä minä tällä hetkellä teen enkä niitä mitä olen tehnyt kuukausia sitten. Pata porisee keittiössä valmiiksi tällä hetkellä, joten nyt on hyvä aika kirjoittaa tämä ohje tänne.

Olen jo pitkään halunnut tehdä kaalipataa. Pidän myös kaalilaatikosta, mutta pata on helpompi tehdä kun voi vain heitella aineksia kattilaan ja maistella samalla tarvitseeko lisätä mitään mausteita. Kääryleet ovat jo luku sinänsä, mutta niitä en laiskuudessani ole koskaan jaksanut alkaa väkestämään. Kaali on nyt halpaa ja tuoretta, joten tämä ruoka sopii myös hyvin minun tämän hetkiseen budjettiin (varsinkin kun äiti maksaa). Pidän, että kaalipadassa/laatikossa/kääryleissä on paljon siirappia, joten jos ette pidä niin makeasta, niin vähentäkää ohjeessa olevan siirapin määrää.

1247666455_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kaalipata (4:lle)
700g kaalia
200g jauhelihaa
1 sipuli
voita/öljyä paistamiseen
2dl vettä
1dl riisiä
1 lihaliemikuutio
mustapippuria
3rkl siirappia

Paista pannulla jauheliha sekä sipuli ja laita ne sen jälkeen kiehumaan kattilaan, jossa on vesi, liemikuutio ja riisit. Pilko kaali ja paista se voissa muutamassa osassa. Laita kaali sen jälkeen kiehumaan muiden aineiden kanssa kattilaan kunnes riisit ovat kypsiä ja kaali pehmeää.

Arviointi: *****
Kerrankin osasin tehdä tätä niin, että sitä ei tarvitse syödä koko viikkoa. Hyvä minä!