Olen nyt pari viikkoa käyttänyt pakkasessa olevia lihoja ja keksiä niistä erilaisia ruokia. Aluksi kävin koko pakkasen läpi ja kirjoitin mitä raaka-aineita sieltä löytyy ja sen jälkeen kirjoitin paperille erilaisia ruokia, joita tekemällä raaka-aineet menevät. Alkuviikosta söin kantarelli-lihapyöryköitä ja viime viikolla karitsan sisäfilette. Kysymys ei ole siis siitä että minulla olisi 10prk tonnikalaa, joista pitäisi keksiä erilaisia ruokia joka päivälle, olen vain ihan mahdoton hamstraamaan kaupasta puoleen hintaan olevia lihoja. :D

Juustoinen Makkarapaistos (4:lle)
Kastike:
500g tomaattimurskaa
1prk ruokakermaa
1rkl öljyä
1rkl sokeria
2 valkosipulin kynttä
1 iso sipuli
5 raastettua porkkanaa
1 kasvisliemikuutio

6 perunaa
1pkt makkaraa (minulla oli pakkasessa juusto-kabanossia)
1dl juustoraastetta (minulla oli vanhaksi menevää raclette-juustoa)

Pilko sipulit, paista niitä pannulla hetki, lisää kastikkeen muut aineet ja anna kiehua hiljallleen sillä aikaa kun teet muut valmistelut. (Kirjoitan tähän jo huomion, että ainakin minulla oli puolet liikaa kastiketta, mutta laitoin sen rasiaan ja pakkaseen odottamaan, että teen siitä keiton tai pastakastiketta.) Viipaloi perunat ja makkarat ja laita ne uunivuokaan. Kaada kastike päälle, liikuttele perunoita ja makkaroita jotta kastiketta menee joka koloon ja ripottele juustoraastetta päälle. Paista 200asteisessa uunissa n.60min tai kunnes perunat ovat pehmeitä.

Arviointi: **
Juustoisemman tästä saa, kun laittaa kerman sijaan Valion 3juustoa ruokakermaa. Perunaa on makkaraan verrattuna aika vähän, mutta toisaalta kastikkeessa on paljon porkkanaa. Paistos oli aika vetistä, kun sen otti uunista. Joten luultavasti tämä tarvitsee hieman aikaa vetäytymiseen ennen syömistä.