Olen tehnyt munkkeja joskus yläasteella köksän tunnilla ja nyt halusin kokeilla niitä wapun kunniaksi. (Meillä wappu tosiaan alkoi jo viime viikon keskiviikkona.) Taija oli minulla apuna tai voi kai oikeastaan sanoa, että minä olin Taijan apuna. Tein taikinan ja Taija huolehti muusta, koska mua pelotti se kuuma öljy ja Taijalla oli ammattimaiset otteet munkkin paistoon, kun hän on niitä joskus työkseen paistanut.

1240297306_img-d41d8cd98f00b204e9800998e   Hyvää wappua!

Munkit (30-35kpl)

Tee puolen litran pullataikina. (Rasvaa ei kuitenkaan tarvitse laittaa kuin 50g.) Anna taikinan kohota ja leivo sen jälkeen siitä pötkylöitä, jotka liität yhteen ja näin saat renkuloita, jotka voit laittaa pellille ja kohoamaan 50asteiseen uuniin. Lämmitä öljy niin kuumaksi, että pieni taikinapallo tai leipäpala ruskistuu siinä minuutissa. Paista munkit öljyssä (öljyä on hyvä varata noin litra tähän hommaan) ja laita ne siivilään valumaan. Sokeroi munkit kun ne ovat vielä lämpimiä.

Kun öljy on jäähtynyt niin kaada se takaisin pulloon ja laita sekajätteeseen. Ei saa kaataa lavuaariin!!!!

1240297314_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Arviointi: *****
Saat munkeista tehtyä espanjalaisia churroja, kun laitat sokeroimisvaiheessa sokerin kanelia. Churroja tehdessä taikinasta voi muotoilla pötköjä, niin näyttävät autenttisemmilta.